گوگل براي اولين بار در تاريخ به برتري كوانتومي دست پيدا كرد

۶۴ بازديد

بر اساس گزارش فايننشال تايمز، كامپيوتر كوانتومي گوگل توانسته براي اولين بار به برتري كوانتومي (Quantum Supremacy) دست پيدا كند. اين كامپيوتر كوانتومي مي‌تواند محاسباتي كه حل آن براي ابر كامپيوتري مثل Summit متعلق به شركت IBM ده هزار سال طول مي‌كشد را در 3 دقيقه انجام دهد.

در واقع برتري كوانتومي يعني يك كامپيوتر كوانتومي مي‌تواند محاسباتي را انجام دهد كه در زمان معقول غير قابل محاسبه است. در ماه مارس 2018 گوگل از چيپ 72 كيوبيتي كوانتومي خود به نام Bristlecone رونمايي كرد و اميدوار بود كه با استفاده از آن بتواند به برتري كوانتومي دست پيدا كند. حالا محققان اين شركت توانسته‌اند با استفاده از اين چيپ به هدفشان دست پيدا كنند.

اينترنت ۵G بازار موبايل را در ۲۰۲۰ بهبود مي بخشد

 

چنين دست‌يافته‌اي از آن جهت ارزشمند است كه براي اولين بار در تاريخ محاسباتي را كه هيچ كامپيوتر عادي قادر به حل آن نيست را انجام داده و به همين خاطر مي‌توان عبارت برتري كوانتومي را براي آن به كار برد. در واقع زمان محاسبه ده هزار ساله براي هيچ كامپيوتري عملي نيست و نمي‌توان آن را امكان‌پذير دانست.

برتري كوانتومي

 

در مقاله اين تحقيق آمده است:

اين افزايش سرعت نسبت به تمام الگوريتم‌هاي كلاسيك، مثالي از تحقق تجربي برتري كوانتومي در اعمال محاسباتي فراهم كرده و نويد بخش ظهور نوعي الگوي پيش‌بيني شده محاسباتي است.

اين تيم همچنين دستيابي به برتري كوانتومي را به عنوان نقطه عطفي براي رسيدن به محاسبات كوانتومي در مقياس كامل بر شمردند. محققان در مقاله‌شان به اين نكته هم اشاره مي‌كنند كه چنين نتيجه‌اي مي‌تواند مثال نقضي براي قانون مور بوده و نشان دهد كه قدرت كامپيوترهاي كوانتومي به صورت نمايي و نه خطي افزايش مي‌كند.

با وجود اين نتايج درخشان، كامپيوترهاي كوانتومي هنوز راه زيادي تا تبديل شدن به جايگزين كامپيوترهاي معمولي در پيش دارند. البته اينكه آيا كامپيوترهاي كوانتومي مي‌توانند جايگزين واقعي پي‌سي‌ها و كامپيوترهاي دسكتاپ باشند يا خير بحث ديگري است كه پاسخ آن را تنها در آينده مي‌توان جست.

منبع: digiato

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.